Elväg från Lund snart i Mariestad

Skenan på vägen är lämplig för stadstrafik och har placerats ovanpå asfalten och bygger maximalt 45 mm på höjden. Tekniken finns också i ett annat utförande där den sänks ned i vägbanan och då inte ens bygger 10 mm. För till exempel motorvägar är det här ett bättre alternativ. Bild: Dan Zethraeus

Skenan på vägen är lämplig för stadstrafik och har placerats ovanpå asfalten och bygger maximalt 45 mm på höjden. Tekniken finns också i ett annat utförande där den sänks ned i vägbanan och då inte ens bygger 10 mm. För till exempel motorvägar är det här ett bättre alternativ. Bild: Dan Zethraeus

Allt fler väljer elbil, men den än så länge begränsade räckvidden är en nackdel hos dessa fordon och det är fortfarande glest mellan laddstationerna. En lösning kan vara elvägar där el- eller hybridfordon kopplar upp sig mot elnätet under färd. Batterierna skulle räcka längre och kan dessutom göras mindre, vilket är en vinst både för miljön och ekonomin.

Inom den teknikutvecklingen håller sig Sverige väl framme. Ett exempel är den 120 meter långa teststräcka som byggts i Örtofta i närheten av Lund. Forskare vid Lunds universitet har utvecklat en teknik som är först i världen med att fungera lika bra i stadstrafik som på landsväg. Laddskenorna, som antingen läggs ovanpå vägbanan eller sänks ned i vägen, kan förse stillastående bilar och de bilar som körs med el. Skenorna aktiveras endast en meter i taget när ett fordon passerar eller stannar.

Tekniken har nu kommit så långt att den redan under 2018 ska testas i stadsmiljö inne i centrala Mariestad. Under året kommer svagström med 22-48V att kopplas på och tester påbörjas med stillastående laddning. En mindre buss, en distributionsbil och ett arbetsfordon får agera testfordon. Faller allt väl ut kommer fler skenor att läggas ut 2019 och tester med laddning under drift med 600V inledas på ett antal platser i staden.

I framtiden är förhoppningen att även personbilar ska kunna koppla upp sig mot elvägarna, men för att det ska bli möjligt krävs att fordonstillverkarna är med på noterna. Bland annat måste nämligen en släpkontakt monteras under bilen och bilens laddare modifieras så att den kan ta emot spänning från vägen. Mariestads och Skövdes kommuner är helt med på noterna. De vill bygga om en del av väg 26 som förbinder städerna till just elväg, men det dröjer ett par år innan den satsningen kan presenteras i detalj.

 

Mest lästa

Fler nyheter

Fler nyheter